عکاسی در باد : گرفتن عکس های واضح

ساخت وبلاگ

در حالت عادی، اگر شما از سه پایه استفاده می کنید، لرزش دوربین مساله مهمی برای نگرانی نخواهد بود. هرچند، گاهی استثنا هم وجود دارد. اگر تا به حال برای شما پیش آمده باشد عکاسی در باد را تجربه کنید، حتماً برای گرفتن عکس های واضح دچار مشکل شده اید، مخصوصاً اگر از لنزهای تلفوتو استفاده کرده باشید. عکاسی در باد، شاید یک موقعیت غیرممکن و سخت به نظر برسد؛ شما زمانی که حتی سه پایه هم نمی تواند برای مانع از لرزش دوربین شود، چه می کنید؟ خوشبختانه چندین راه وجود دارد که می توانید حتی در شرایط آب و هوای طوفانی و بادی، عکس های واضح داشته باشید و عکس هایی بگیرید که کاملاً قابل استفاده هستند. مهم ترین ها را در این جا،  برای شما از زبان Spencer Cox، بیان می کنیم.

۱) از پایه مرکزی استفاده نکنید


شاید این موضوع بسیار واضح به نظر برسد، اما یکی از قابل پیشگیری ترین اشتباهات است، که من می بینم عکاسان بسیاری در شرایط آب و هوایی پرباد،  همچنان از ستون مرکزی در سه پایه خود استفاده می کنند.

حتی در شرایط نرمال،  شما باید درباره ی استفاده از این ستون سوم، احتیاط کنید، مخصوصاً در سه پایه های ارزان قیمت. این پایه در واقع یک نقطه ضعف در چیدمان شما به حساب می آید و بسیار نسبت به لرزش هایی که محیط اطراف بر آن وارد می کند، بسیار حساس است.

هرچند این بدین معنی نیست، که نباید هیچ وقت از آن ها استفاده کنید، مخصوصاً اگر می خواهید سه پایه شما به یک ارتفاع خاص برسد. اما آن ها به میزان قابل توجهی در هنگام عکاسی در باد، به وضوح و شفافیت دوربین شما صدمه می زنند. هر جا که این امکان وجود داشت، ستون مرکزی را کوتاه تر کنید.

۲) کوتاه کردن سه پایه


با فرض اینکه کامپوزیشن مد نظر شما این اجازه را می دهد، شما می توانید میزان زیادی از حرکت ها را با کم کردن ارتفاع سه پایه به یک یا دو فوت، حذف کنید. حتی در نسیم ها و بادهای خفیف، با استفاده از سه پایه ای با فیبر کربنی سنگین، من وقتی از طول کانونی مانند ۱۵۰mm یا بیشتر در طول کامل سه پایه ام، استفاده می کنم، میزان وضوح عکس برای من کم می شود.

تنها با بستن یک بخش از هر پایه، تا آنجا که من دیده ام، شدت محو بودن عکس تا نصف کم می شود. در باد، این روش، یکی از بهترین راه ها برای حفظ وضوح بصری برای چیدمان شما می باشد.

نکته مهم دیگر این است: وقتی شما یک بخش از سه پایه را جمع می کنید، باید نازک ترین آن باشد. قطعات نازک سه پایه، بیشتر نسبت به لرزش حساس هستند، پس دلیلی ندارد که آن ها را باز بگذاریم.

تنها زمانی این کار، نتیجه ای نخواهد داشت که گرفتن عکس در محیطی شنی یا در دریا باشد و شما نمی خواهید که سنگ ها و نمک ها مفاصل سه پایه شما را از بین ببرند. در این حالت، نگه داشتن پایین ترین و نازک ترین بخش از سه پایه، توصیه می شود، چون بدین ترتیب مفاصل بالایی درون آب و یا شن نرفته و محفوظ باقی می مانند، با این حال در این شرایط نیز، کمی از وضوح عکس شما فدای این تصمیم خواهد شد.

۳) استفاده از کاهنده لرزش و تثبیت کننده


هرچند بسیاری از استادان عکاسی، اعتقاد دارند که بهتر است از کاهنده لرزش و سه پایه همزمان استفاده نشود ولی این توصیه در اینجا کاربرد ندارد.

کاهنده لرزش VR که به نام های تثبیت کننده ی بصری یا جبران کننده ی لرزش نیز شناخته می شود،  به صورت شگفت آوری می تواند میزان محو شدن عکس ها را در باد کاهش دهد. نگاه به مقایسه زیر بیاندازید، که از یک عکسی که در ۲۰۰mm در باد زیاد گرفته شده، جدا شده اند، اما در ۱/۴ ثانیه گرفته شده اند:

عکاسی در باد

عکاسی در باد ،  عکس کامل تمام رزولیشن

عکاسی در باد

عکاسی در باد ،  با کاهنده لرزش

عکاسی در باد

عکاسی در باد ، بدون کاهنده لرزش .

تفاوت بین این عکس های غیر واضح را می توان به خوبی در اثر وجود VR، دید، هرچند این عکس crop شده از بخش بسیار کوچکی گرفته نشده است.

برای بیان میزان دقت در این قیاس می توانم بگویم که؛ زمانی من این عکس ها را می انداخته ام، باد در حال تغییر بود، که می توانست تاثیر زیادی بر وضوح دو عکس مختلف بگذارد (با توجه به اینکه تنظیمات هیچ تغییری پیدا نمی کرد). برای همین، من بهترین تلاش خود را کردم که هر دو عکس را در یک میزان باد و در باد شدید بگیرم، و تعداد عکس های فراوانی را برای ثابت کردن اینکه این اثر در نمونه های قیاسی دیگر نیز دیده می شود، که بدون هیچ بحثی وجود داشت.

زمانی که باد وجود دارد و شما از سه پایه استفاده می کنید، کاهنده لرزش را روشن کنید. حتی اگر شما فکر نکنید باد بر روی عکس شما موثر است، روشن کردن آن ارزش امتحان کردن دارد.

۴) هیچ کیف یا کیسه ای به سه پایه خود وصل نکنید


یکی از عجیب ترنی پیشنهاداتی که من از عکاسان شنیده ام این است که در باد یک کیسه به سه پایه خود آویزان کنید. حتی بعضی از سازندگان سه پایه یک قلاب را در بالای سه پایه برای اینکه این کار را آسان تر کنند، طرح داده اند.

این کیسه اصلا به شما کمک نخواهد کرد. در حقیقت، اگر باد آنچنان زیاد باشد که سه پایه را به میزان قابل توجهی به لرزش دربیاورد، پس به همان اندازه هم باد وجود دارد که باعث حرکت و تاب خوردن این کیسه شده و عکس شما را وضوح کمتری دهد. مگر اینکه سه پایه شما در معرض باد بردن باشد، وگرنه هیچ نوع سودی در آویزان کردن یک کیسه به این قلاب نمی باشد.

در زمان کار کردن روی این مقاله، من با تسمه متصل کردن کوله پشتی به سه پایه را در عوض آویزان کردن آن، نیز امتحان کردم، در این حال، علاوه بر اینکه به سه پایه وزنی برای ثابت شدن می دهد، بلکه تاب نیز نمی خورد و این روش بهتر است، اما من هیچ تفاوتی بین عکس های گرفته شده با اتصال کوله پشتی و نبود آن ندیده ام و این بدین دلیل است که تار شدن عکس در اثر لرزش، با میزان فرکانس بالا، به حدی است که نمی توان آن را با یک بسته و یا کیف ثابت نگه داشت.

دوباره، اگر شرایط آب و هوایی آن چنان بادی است که ممکن است سه پایه در خطر باد بردن باشد، این روش می تواند مفید باشد، خوشبختانه، من تا به حال در این شرایط عکاسی نکرده ام که به این اندازه شدید باشد، و من فکر نمی کنم افراد زیادی در این موقعیت قرار بگیرند.

در کل، در شرایط آب و هوایی بسیار شدید، تنها سه پایه را به حالت عادی نگه دارید، اضافه کردن کوله پشتی، شاید به نظر کمک رسان باشد، اما تقریباً همیشه، صدمه زننده است تا مفید.

۵) برای ثابت نگه داشتن سه پایه آن را با دست نگیرید.


درست همان که در عنوان بخش آمده است، سه پایه خود را به امید اینکه آن را از لرزش باز بایستانید، با دست نگیرید. شما با این کار تنها، یک حامل بزرگتر و قابل لرزش تر را به آن اضافه خواهید کرد، که عکس های شما را بیش از بیش محو خواهد نمود.

خوشبختانه، من تعداد زیادی عکاس که این کار را دیده باشند، ندیده ام، اما این اتفاق هر از گاهی رخ خواهد داد. مگر اینکه، شما در دریا یا رودخانه عکاسی می کنید، و نگران این هستید که آب سه پایه را با خود ببرد،  در غیر اینصورت تا زمانی که عکس می گیرید، سه پای را با دست نگیرید (در هنگامی که عکس نمی گیرید، به جای گرفتن آن، بهتر است تنها دست خود را در چند اینچی سه پایه قرار دهید تا اگر افتاد، مانع آن شوید، اما حتی در زمان exposure نیز آن را لمس نکنید).

سه پایه ها، مخصوصاً نمونه های بسیار پیشرفته ی آن ها، ابزارهای ماشینی شده ی خوبی هستند و با هدف اینکه تا آنجا که امکان دارد ثابت بمانند، ساخته شده اند. ما عکاسان، در عوض، نمی توانیم حتی دست های خود را به خوبی در مقابل خود برای چند ثانیه، ثابت نگه داریم. پس سه پایه ها برنده اند.

۶) در هنگام عکاسی در باد ، عکس های زیادی بگیرید


هرچند من دوست ندارم، عکاسان را در حال عکاسی پشت سر هم از صحنه ببینم، چون عکاسی از منظره یک روند آرام دارد و یک پروسه ای آهسته دارد. با این حال، اگر شما در شرایط باد شدید قرار بگیرید، عکس گرفتن های مکرر می تواند به شما این شانس را بدهد که مابین آن ها عکس مناسبی پیدا شود.

برای هر یک فریم تنها که شما به صورت نرمال تنها یک بار عکس می گیرید، این بار پنج یا شش بار عکس بگیرید. اگر شما یک عکس پانوراما یا HDR، قبل از اینکه موقعیت خود یا تنظیمات دوربین را تغییر دهید، چندین عکس بگیرید. در این حالت است که مد Continuous High برای عکاسی از منظره مناسب خواهد بود.

و این بدین دلیل است که باد، تا انجا که برای ما اهمیت دارد، رندم است و شما هیچگاه نمی توانید پیش بینی کنید که چه زمان عکس شما واضح یا محو می شود و برای داشتن بهترین عکس و کاهش میزان از دست رفتن شانس موجود، تا آنجا که امکان دارد عکس بگیرید. هرچند این روش، گرفتن یک عکس بدون ماتی را تضمین نمی کند، اما شانس شما بالا می رود.

۷) سرعت شاتر بالا استفاده کنید.


هرچند بالا بردن ایزو برای عکاسی از طبیعت، بسیار کار پیچیده ای است، اما اگر شما همچنان، عکس هایی مات، بعد از انجام دادن تمام مراحل بالا، در نتایج داشته باشید، استفاده از این روش بسیار ضروری می باشد. استفاده از سرعت شاتر بالا، آخرین راه حل ممکن است، که نیاز به ایزو، بالاتر از آنی که شما به صورت معمول استفاده می کنید، دارد.

با این حال، این روش ارزش دارد. داشتن عکس هایی واضح با ISO400 و ۲۰/۱ ثانیه،  از عکس های مات در ISO100 در ۵/۱  ثانیه، بهتر است. ماتی عکسی که ناشی از لرزش دوربین است، از دانه های ریزی که در اثر ایزوی بالا در عکس ایجاد می شود، بدتر است.

به صورت ایده آل،  شما لازم نیست این چنین تصمیمی را بگیرید، اما دانستن این موضوع می تواند به شما در عکاسی در باد گزینه های بهتری بدهد.

عکاسی در باد

عکاسی در باد ، برای این که گل های پیش زمینه، به وضوح،  کوه ها در دور باشند، من از یک دیافراگم f/16 استفاده کردم. متاسفانه، این بدین معنی است که سرعت شاتر من باید حدود ۱۵/۱ ثانیه باشد تا بتوانم میزان نوردهی مناسبی را در صحنه داشته باشم، هرچند، به علت وجود باد در صحنه، عکس مات شد. بنابراین، من میزان ISO را به ۴۰۰ رساندم و از سرعت شاتر بالایی در حدود ۶۰/۱ استفاده کردم. NIKON D810 + 70-200mm f/4 @ 110mm, ISO 400, 1/60, f/16.0

۸) نتیجه گیری


این که یک عکس عالی،  در شرایط عکاسی در باد بگیرید، ممکن نیست، اما شما می توانید یک سری اعمال را برای بهبود شرایط انجام دهید.

ابتدا، ستون مرکزی سه پایه را کوتاه تر کرده و آن را تا آنجا که امکان دارد، جمع کنید. اگر به خاطر کامپوزیشن عکس، باید آن را در ارتفاعی خاص نگه دارید، ابتدا بخش های نازکتر پایه را برای کاهش لرزش جمع کنید.

سپس اگر لنز یا دوربین شما اجازه داد، کاهنده ی لرزش را روشن کنید. هرچند VR برای عکاسی برپایه سه پایه ها ضروری نیست، تنها این مورد، برای آن استثنا به حساب می آید.

همچنین، در هنگام عکاسی در باد به جز زمانی که شما نگران باد برده شدن سه پایه خود هستید، در موارد دیگر، چیزی را به قلاب مرکزی و یا دسته ی سه پایه آویزان نکنید. بیشتر اوقات، شما لرزش ها را به دوربین وارد می کنید، ولی در بهترین شرایط، نمی توانید بر عکس تاثیر مثبتی در کاهش لرزش داشته باشید.

در نهایت، میزان شانس خود را با گرفتن چندین عکس اضافی دی کامپوزیشن یکسان، برای داشتن عکس های واضح بالا ببرید و سپس از مابین عکس ها، واضح ترین را انتخاب کنید. این طرز فکر، برای عکاسی از طبیعت اشتباه در نظر گرفته می شود. اما در هنگام عکاسی در باد شدید، ممکن است تنها شانس شما باشد و اگر تمام موارد دیگر جوابگو نبود، میزان ISO را بالاببرید، و از سرعت شاتر بالا استفاده کنید.

این نکات شما را در تمام موارد، نجات نمی دهند، اما اگر شما در شرایط بد آب و هوایی خواستید عکس بگیرید، کار را برای شما ساده تر می کند. علاوه بر این، چون آب و هوای بد می تواند یک عکس زیبا را ایجاد کند، دانستن اطلاعات بالا می تواند برای شما در حین عکاسی از منظره مفید باشد، پس اینکه آن ها را به خاطر بسپارید، مهم است. با بهبود بخشیدن به تنظیمات دوربین خود، شما می توانید مهارت خود را برای گرفتن عکس های موفق در شرایط بد آب و هوایی مانند بادهای شدید، بالا ببرید.

html - طراحی...
ما را در سایت html - طراحی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار html بازدید : 189 تاريخ : جمعه 20 مرداد 1396 ساعت: 9:05