مقدمه ای بر آموزش عکاسی معماری داخلی و خارجی

ساخت وبلاگ

نور، ابعاد، خطوط و اشکال، تمام اصول عکاسی را در برگرفته است. شما بدون توجه به اینکه از چه سوژه هایی عکاسی می کنید، شما باید برای هر عکسی که می گیرید به این ویژگی ها توجه داشته باشید. عکاسی معماری ، هرچند، بنا بر خطوط و اشکال هندسی زیبای خود که در بخش های دیگر جهان به سختی یافت می شوند،  آن را به پله ای فراتر می برد. در این مقاله از زبان spencer cox، تمام نکات مربوط به عکاسی معماری داخلی برای فضاهای شهری و ساختمان ها، را پوشش می دهیم که ترفندهایی که این عکاس بکار برده در آن مطرح خواهد شد.

۱) تجهیزات دوربین


مهم نیست، شما بخواهید از چه موضوعی عکاسی بکنید، اولین مسأله ای که مردم به آن توجه می کنند، لوازم و تجهیزات عکاسی است. برای عکاسی معماری ، شما می توانید با هر دوربینی عکس خوب بگیرید، اما به هرصورت، یک سری لوازم هستند، که به شما برای گرفتن عکس های بهتر کمک خواهد کرد.

سه پایه و حامل 

ابتدا، یکی از مهمترین قطعات در لوازم عکاسی، که بهتر است در عکاسی معماری داشته باشید، یکی از انواع حامل های دوربین می باشد. این حامل ها به شما کمک می کنند تا عکس هایی واضح و زیبا را، حتی از ساختمان های تاریک، یا عکس هایی که از محیط خارجی ساختمان ها در شب می گیرید، داشته باشید. یک سه پایه یکی از انتخاب های واضح است و وسیله ای است که من معمولاً بیش از همه استفاده می کنم. هرچند، بعضی از مکان ها (بخصوص یک سری از موزه ها، و کلیساها)، با استفاده از سه پایه در هنگام عکاسی از آن ها، هماهنگی ندارند و شما باید وسیله ای دیگر را انتخاب کنید تا در این محیط محدود، فایده داشته باشد.

از یک طرف؛ یک سری از افراد استفاده از مونوپادها را بیشتر ترجیح می دهند، که روش خوبی برای اضافه کردن مقداری استحکام به عکس های شما می باشند. با این حال، مونوپادها، کاملاً ثابت باقی نمی مانند. بنابراین، آن ها برای مکان های تاریک انتخاب های خوبی نیستند. در مقایسه با گرفتن دستی، آن ها بهتر هستند، ولی یک سه پایه ثابت، به شما اجازه می دهد تا سرعت شاتر طولانی تری را برداشت داشته باشید.

بعضی دیگر از عکاسان ترجیح می دهند که از سه پایه های مینیاتوری استفاده کنند. اغلب، در عکاسی از ساختمان هایی که استفاده از سه پایه های کامل را محدود می کنند، سه پایه های کوچک می تواند به خوبی کار کند، چون هم فضای کمتری گرفته و هم بازدیدکنندگان از مکان را اذیت نمی کنند. هرچند کاربردی بودن استفاده از آن ها، نسبت به مکان تغییر می کند، اما معمولاً موثرتر است. هرچند، سه پایه های مینیاتوری، موقعیت دوربین شما را به زاویه های کمتری محدود می کند، مگر اینکه شما سه پایه را در مقابل دیوار یا حصار نگه دارید، ( که امکان محو شدن عکس ها را اگر شما به اندازه کافی ثابت نباشید، بالا می رود.)

در نهایت، می توانید از یک گیره تثبیت کننده استفاده کنید. انواع مختلفی از این گیره ها هست، که بعضی از آن ها نیاز به یک اداپتور اضافی دارند. این قطعه به شما کمک می کند تا دوربین را به صورت مستقیم به میز، نیمکت، جداول و نرده ها وصل کنید، و به کار شما انعطاف پذیری بیشتری را نسب به سه پایه ی مینیاتوری می دهد. این نوع حامل ها از آنجا که فضای زیادی را اشغال نمی کنند و مانع از حرکت افراد دیگر نمی شوند و به وضوح سه پایه نیستند، در اکثر مکان ها، اجازه ی نصب دارند. در هر صورت شما برای استفاده از آن ها باید در مکان مناسبی قرار بگیرید  و اگر مکانی برای اتصال آن ها نباشد، نمی توانید از آن ها استفاده کنید.

لنز ها

همانطور که برای تمام ژانرهای عکاسی،  این مساله دلالت دارد،  لنزها، یکی از مهم ترین و حیاتی ترین لوازم برای عکاسی از معماری ها و فضای شهری می باشد. لنزهایی با پهنای باز، به شما برای بزرگ تر جلوه دادن فضای داخلی ساختمان، کمک کرده و لنز های تلفوتو به شما برای زوم کردن بر جزئیاتی که در فضای شهری در فاصله دور قرار دارد، یاری می رساند.

خود را محدود نکنید،  عکس های معماری زیبا، می توانند در هر فاصله کانونی انداخته شوند. هرچند، زاویه های باز محبوبیت بیشتری دارند (از آنجا که در فضای داخلی جواب بهتری می دهند)، پیشنهاد من به شما این است، که لنزهای تلفوتو را با خود همراه داشته باشید. من بسیاری از عکس های معماری که مورد علاقه ام می باشد را با فوکوس کردن بر روی جزئیات کوچک، جذاب در فاصله های دور، گرفته ام.

30NIKON D7000 + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 1600, 1/15, f/2.8

استاندارد طلایی برای عکاسی معماری، استفاده از لنز tilt-shift می باشد. این لنزها، به شما اجازه می دهد که یک مشکل شایع را در حین عکاسی معماری حل کنید : ساختمان به نظر می رسد که به سمت عقب کشیده شده است. شما حتما می توانید که این مشکل را در مرحله پردازش تصحیح کنید، اما با این حال یک سری از جزئیات را از دست خواهید دارد و اصلاحات خوبی نداشته باشید. نگاه به قیاس زیر بیاندازید:

عکاسی معماری

عکاسی معماری

در این حالت، عکس سمت چپ به وضوح شیب دار است، در حالی که عکس سمت راست، هرچند به خوبی کامل نیست، با این حال کمی صاف تر دیده می شود. لنزهای tilt-shift این کار را درون دوربین به جای اینکه در مرحله پردازش انجام دهید، تصحیح می کند، که به علت تصحیح کردن راحت تر در منطقه ای که هستید، می توانید کامپوزیشن بهتری برای عکس ترتیب بدهید.

متاسفانه، لنزهای tilt-shift بسیار گران هستند. یکی از جدید ترین لنزهای tilt-shift ، ۱۹ میلیمتری حدود ۳۴۰۰ دلار می باشد! حتی لنزهایی از برند های کوچک تر حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار هزینه برای عکاسان دارد.

برای همین من از لنزهای tilt-shift استفاده نمی کنم؛ من از لنز با زاویه گسترده ی قدیمی خود استفاده می کنم. هرچند که گاهی، عکس مورد نظر من برای تصحیح پرسپکتیو خود نیاز به پردازش پیدا می کند که به هر صورت راه حل خوبی برای بیشتر موقعیت ها می باشد.

اگر شما یک لنز تلفوتو و یک لنز با زاویه باز دارید،  برای شما کافی خواهد بود. بسیاری از عکاسان همچنین، دوست دارند که از لنزهای متوسط در عکاسی معماری استفاده کنند، که درواقع به ترجیح شخصی شما بر می گردد. برای من، گاهی اوقات،  لنز ۱۶-۳۵ میلیمتری برای عکاسی از فضای داخلی می تواند مناسب باشد و یک تلفوتویی مانند ۷۰-۲۰۰ میلیمیتری برای عکاسی از فضای شهری می باشد. هر کدام از این موارد، می تواند به شما برای داشتن یک عکس مناسب کمک کند.

دوربین ها

برای عکاسی معماری، دوربین شما زیاد اهمیتی ندارد. شما برای عکاسی از صحنه های داخلی نیاز به سیستم فوکوس top-of-the-line نیاز ندارید، و تمام دوربین های مدرن، پیکسل های کافی ای را برای ضبط جزئیات عکس، در اختیار شما قرار می دهند.

اما چندین ویژگی خاص وجود دارد که می تواند برای عکاسی معماری مناسب باشد. اگر دوربین شما، یک صفحه ی نمایش LCD چرخان داشته باشد، برای مثال، شما می تواند با راحتی بیشتری از سقف عکس بگیرید. یکی دیگر از ویژگی خیلی خوب، محدوده دینامیک آن است. اگر دوربین جدید شما دارای یک محدوده پویا باشد، می توانید عکس هایی بگیرید که در HDR ضبط نشده یا میزان نوردهی در موارد خاص، ترکیب نشود (در مواردی که پنجره های بسیاری در عکس شما باشد، این چنین موارد رخ خواهد داد).

در نهایت، اگر شما می خواهید عکس های معماری را به صورت دستی و به مقدار زیاد بیاندازید، توانایی عملکرد دوربین شما در نور کم، بسیار اهمیت دارد (چون می تواند در اثر کاهش لرزش لنز می باشد). امیدوارم که شما بتوانید در بیشتر موارد از یک حامل دوربین استفاده کنید.

در کل، همانطور که در بالا گفته شد، شما میتوانید یک عکس منظره ی زیبا را با هر گونه لوازمی بگیرید. آنچه که بیش از همه اهمیت دارد، یافتن یک ساختمان زیبا و نور مناسب می باشد. از بهترین ابزاری که می توانید استفاده کنید اما از اینکه یک یا دو مورد را از دست بدهید، نا امید نشوید.

۲) تنظیمات دوربین


استفاده از تنظیمات صحیح در هر ژانر عکاسی، از اهمیت بالایی برخوردار است و عکاسی معماری از این قانون مستنثنا نیست. در حقیقت،  با تفاوت های بسیاری که در نور، که شما ممکن است با آن ها روبرو شوید، برخورداری از میزان نوردهی مناسب، نسبت به حالت های عادی اهمیت بیشتری دارد.

البته، بعضی از ساختمان ها بسیار ساده تر هستند. اگر شما با تفاوت های بالایی در محدوده پویا سروکار ندارید، میزان نوردهی را به صورت نرمال در نظر بگیرید. دوربین خود را بر روی ISO ی پایه آن تنظیم کنید (با فرض اینکه از یک سه پایه استفاده می کند)، یک دیافراگمی که به شما عمق میدان مطلوب را بدهد و به شما اجازه دهد که سرعت شاتر را به حدی که برای اکسپوژر مناسب نیاز است، برسانید، استفاده کنید.

اگر شما مجبور هستید که از چندین اکسپوژر مختلف، استفاده کرده که باید آن ها را Bracket کنید. Iso و نوردهی دوربین خود را در هر عکس یکسان بگیرید، اما از سرعت شاترهای متفاوتی استفاده کنید، یکی که در معرض نور پنجره قرار گرفته است، یکی در معرض نوردهی داخلی ساختمان و به هر تعدادی که نیاز دارید، ما بین آن عکس بگیرید (هر عکس را با ۳/۲  یا یک استاپ کامل نور، جدا کنید).

در نهایت، یک درخواست: بیش از هر ژانر دیگر در عکاسی، افراد از HDR بدون هیچ محدودیتی برای عکس های معماری، به بدی استفاده می کنند. اگر شما می خواهید از چندین اکسپوژر، با همدیگر استفده کنید، مراقب باشید، رنگ های عجیب و غیر واقعی ایجاد نکنید. من همیشه تمام تلاش خود را می کنم که عکس کاملاً نرمال به نظر برسد، حتی اگر چندین اکسپوژر مختلف به یک عکس تبدیل شده باشند ( ویژگی HDR جدید درون تاریک خانه، یکی از بهترین گزینه ها اگر شما می خواهید، واقعیت را بر روی عکس اعمال کنید، می باشد).

۳) نورپردازی


عکاسی درباره ی ثبت نور است، به همین سادگی. زمانی که شما عکس های معماری را می گیرید، یکی از بهترین راه ها برای داشتن یک عکس خوب، این است که از بیشترین نور در صحنه بهره ببرید.

عکس های معماری داخلی، این بدین معنی است که از صحنه های پر نور عکس بگیرید که طراحی ساختمان را به خوبی نشان دهد. در ساختمان های مدرن، معمار تلاش بسیاری را برای اشکال و وجود نور در آن می کند، و شما مشکل اساسی ای برای آن نخواهید داشت. ساختمان های قدیمی، به همان خوبی جواب نخواهد داد، اما، همیشه این به موقعیت آن وابسته است. برای مثال، شما بهترین نورپردازی را در کلیساهای چند قرن قدیمی تر خواهید دید، که با پنجره های بسیار بزرگی نور پردارزی می شوند.

عکاسی معماری

عکاسی معماری

NIKON D7000 + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 200, 1/80, f/2.5

برای عکاسی معماری خارجی، همه چیز درباره ی تعامل بین نور خورشید، و نورهای خود ساختمان می باشد. بعد از غروب، برای مثال، آسمان تاریک و نور نارنجی چراغ ها می تواند زیبایی های بی نظیری را به ساختمان بیافزاید. که یکی از زمان های مورد علاقه ی من برای عکس های فضای شهری می باشد.

عکاسی معماری

عکاسی معماری

NIKON D7000 + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 360, 1/50, f/1.4

زمانی دیگر، ممکن است بخواهید از ساختمانی عکس بگیرید که هیچ چراغ خارجی نداشته باشد. در این حالت،  مانند یک عکس منظره ی نرمال عکس بگیرید، نور خورشید در این حالت اهمیت فراوانی دارد. این نوع عکس ها را بهتر است در غروب و یا طلوع خورشید عکس بگیرید،  که زمانی از روز است که نور و رنگی غیرمعمولی در آسمان وجود دارد.

NIKON D800E + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 100, 1/60, f/8.0

در انتها، به خاطر بسپارید که عکاسی معماری درباره  ی عکاسی از هندسه ها می باشد. معماری خطوط، اشکال و تقارن بسیاری را ایجاد می کند، یکی از محدود ژانرهای عکاسی است که به شما اجازه می دهد از الگو ها و فرم ها عکاسی کنید. در این حالت، عکاسی معماری ظاهری ابسترکت پیدا می کنند، که از نظر من بسیار خارق العاده است. اگر شما جزئیات جذابی را در ساختمان بیابید، حتی اگر قرار دادن آن در قاب سخت باشد،  با این حالت می توانید عکس های زیبایی را خلق کنید.

۴) دور کردن ازدحام مردمی


اگر شما از یک ساختمان محبوب عکس می گیرید، به احتمال زیاد، افراد زیادی در عکس شما قرار می گیرد. اغلب اوقات، هیچ اشکالی برای آن وجود ندارد. در حقیقت،  من چندین عکس بسیار زیبا را دیده ام که از یک شخص در میانه ی عکس در معماری ساختمان استفاده کرده است، حضور این شخص، مقیاس خوبی به عکس داده و یک نقطه توجه را برای عکس فراهم می کند. در موارد دیگر،  این امکان وجود دارد که شما بتوانید عکس هایی که شامل هیچ المان خارجی ای غیر از معماری نباشد، بگیرید.

یکی از بهترین راه برای حذف افراد در عکس های خود،  با فرض اینکه آن ها بسیار کوچک هستند و هیچ اختلالی در طرح ایجاد نمی کند، این است که از فوتوشاپ استفاده کرده و آن ها را حذف کنید. هرچند، بسیاری از عکاسان دوست ندارند که از فوتوشاپ برای تغییر ظاهر صحنه ی عکس خود استفاده کنند، ولی بعضی حتی نمی دانند که چگونه این کار را به خوبی انجام دهند، و گاهی افراد به گونه ای جزئیات را پوشانده اند که حتی فوتوشاپ نمی تواند آن ها را به خوبی بازگرداند.

به همین دلیل، بسیاری از عکاسان معماری دوست دارند که از فیلترهای neutral density استفاده کنند. این فیلترها، یک سری شیشه هایی با روکش تیره هستند که هیچ رنگی را منتقل نمی کنند، که بخواهد شما را مجبور کند از سرعت شاتری بیشتر از حالت عادی استفاده کنید. شاید این راه، یک روش خوب به نظر نرسد، اما در حقیقت، بسیار خوب عمل می کند. اگر از فیلتر neutral density استفاده می کنید، از اکسپوژر ۳۰ ثانیه ای استفاده کنید، در این حالت اگر چیزی در موقع عکس گرفتن، حرکت کند، در آن پدیدار نمی شود! بدین ترتیب تمام افرادی که در صحنه هستند، با فرض اینکه در مدت زمان عکاسی شما در یک گوشه نایستاده و در حال حرکت باشند، به گونه ای محو می شوند که انگار وجود نداشته اند.

در نهایت؛  اگر شما فیلتر neutral density ندارید،  شما می توانید این افکت را با استفاده از گرفتن چندین عکس در یک موقعیت مشابه،  ایجاد کنید. در این حالت بین هر عکس، چند دقیقه ای صبر کنید. سپس عکس های نتیجه را مانند لایه هایی در فوتوشاپ بیابید. برای هر فردی که در قاب قرار می گیرد، به سادگی آن ها را یا ماسکه کرده و یا پاک کنید،  تا لایه زیرین جلوه پیدا کند ( در عکس دوم،از آنجا که چندین دقیقه بعد گرفته شده است، هر فردی که در صحنه بوده، جابجا شده است.)

هیچ کدام، از این راه حل ها کامل نمی باشد، اما اگر مردم بخشی از عکس شما را پوشانده باشند، بهرصورت باید کاری را انجام دهید. برای عکاسی معماری،  بیش از هر نوع ژانر دیگر، باید این ابزارها و روش ها را به خاطر بسپارید.

۵) نتیجه گیری


عکاسی معماری، حجم وسیعی از سرگرمی را به شما منتقل می کند و شما می توانید آن را در هر منطقه از هر خود و یا هر شهری که مسافرت می کنید، تمرین کنید. اگر شما در شهر زندگی می کنید، از ساختمان های اطراف خود عکس بگیرید، و بدین ترتیب چشم عکاسی خود را تقویت بخشید.

اگر شما به موارد پایه ای مانند، خطوط، الگوها، و نور علاقه مند باشید، عکاسی معماری به خوبی جوابگوی این حس شما خواهد بود. همچنین این ژانر اگر شما از عکس های ابسترکت لذت می برید،  بسیار خارق العاده خواهد بود، چون بسیاری از ساختمان ها به گونه ای الگوگذاری شده اند که اگر از محیط اصلی خود خارج شوند، جلوه های زیبایی را پدید می آورند.

با تمام این نکات مثبت،  اصلا عجیب نیست که عکاسی معماری بسیار محبوب است. امیدواریم که نکات آورده شده در این مقاله به شما کمک می کند تا عکس های بعدی خود را بهتر بگیرید. از اینکه از ما سوال های خود را بپرسید، خجالت نکشید.

عکاسی معماری

عکاسی معماری

عکاسی معماری

عکاسی معماری

NIKON D800E + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 160, 1/50, f/9.0

html - طراحی...
ما را در سایت html - طراحی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار html بازدید : 162 تاريخ : يکشنبه 15 مرداد 1396 ساعت: 14:27