انتخاب تجهیزات مناسب برای عکاسی از حیات وحش (۳)

ساخت وبلاگ

عکاسی از حیات وحش ، همانقدر که می تواند دل انگیز باشد، بسیار شما را خسته خواهد کرد. این نوع عکاسی، صبر و بردباری شما را لازم دارد. تمام عکس های زیبایی که از عکاس های حیات وحش می بینید، زمان و تلاش فراوانی را صرف خود کرده است. آنچه که شما در وب سایت ها و نمونه کارهای عکاسان حرفه ای می بینید، بهترین آثار آن ها می باشد. شما تمام این زبیایی ها را می بینید، اما مقدار زمانی که برای آن صرف شده است یا تجربه ها و مسائلی که عکاس با آن ها روبرو شده اند، یا تعداد عکسی که برای رسیدن به این عکس زیبا گرفته شده است، را در این نمونه کارها نخواهید دید. در این مقاله که بخش سوم از سری مقالات عکاسی حیات وحش از زبان Robert Anderson است، به بیان نکاتی جهت انتخاب تجهیزات این نوع عکاسی، می پردازیم.

مقدمه

تجهیزات موضوعی بسیار پر اهمیت برای بسیاری از افراد هستند، برای همین من در اینجا، به سادگی و تنها نکات مهم را بیان می کنم، تجهیزات مختلف، نتایج متفاوتی را می دهند. شما باید نیازهای خود را درک کنید تا بهترین تجهیزاتی که استطاعت آن ها را دارید، جهت رسیدن به اهداف خود، تهیه کنید. پس بگذارید در اینجا، من به ۱۶ سال تجربه ای که کسب کرده ام بپردازم. خصوصیاتی که دوربین ارائه می دهد و برای عکاسی از حیات وحش کاربردی هستند، موارد زیر می باشند: توانایی فوکوس و سرعت اتوفوکس/ نویز کم در ISO بالا/ فریم در ثانیه/ اندازه بافر/ گنجایش باطری/ دوام در شرایط آب و هوایی/ کیفیت سنسور عکس می باشد.

در زیر به این می پردازیم که چرا این آیتم ها برای من مهم هستند، و چگونه می توان از آن ها کمک گرفت:

۱) نویز کم در ایزوی بالا

هرچند که همیشگی نیست، اما من اغلب ترجیح می دهم که در شرایط ابری عکس بگیرم، در این شرایط آب و هوایی، نوری مساوی و نرمی بدون سایه درون فضا وجود دارد، و نور طبیعی به خوبی منتشر می شود. گوزن ها و خرس ها، حیواناتی هستند که من ترجیح می دهم در هوای ابری به جای حضور نور خورشید به صورت مستقیم از آن ها، عکاسی کنم. سطوح مختلفی برای هواهای ابری وجود دارد، مه شدید، که نور تقریباً تیره است/ نور روشن بدون سایه/ تقریباً آفتابی، که آفتاب بسیار شدید است. همچنین نورپردازی کم در عکاسی های دیر وقت در مه یا عکاسی های صبح زود، زمانی که خورشید افق را می شکند، وجود دارد. حال من با بیان این می خواهم به چه برسم؟

خرس ها معمولاً در مه بیرون می آیند، مخصوصاً خرس های نر بزرگ، آن ها به شدت تلاش می کنند که دیده نشوند. گوزن ها از طرف دیگر، در صبح های زود بیشتر فعالیت دارند و در مه کمتر از خود حرکتی نشان می دهند. پس اگر شما می خواهید از حیات وحش عکاسی کنید، باید زمانی که آنها فعال هستند و یا در موقعیت هایی که دوست دارند فعالیت کنند، از آن ها عکس بگیرید. به همین جهت، از آنجا که من اغلب، خود را در حال عکاسی در نور کم، در عکاسی از حیات وحش می یابم، پس دوربینی که بتواند این کار را برای من انجام دهد، جز اولویت های من می باشد. حال، دوربین که بتواند در نور کم عکس بگیرد، کافی نیست، بلکه باید بتواند، عکس های قابل استفاده ای را در آن نور برای ما فراهم کند (با نویزکم). اولین دوربین جدی DSLR من Nikon D2X بوده است، که ایزوی بالا برای آن معمولاً بر روی ۶۰۰ محدود می شد و تنها گاهی به ۸۰۰ می رسید، دومین DSLRی که گرفتن D3X بود که ایزوی ۱۶۰۰ را برای من فراهم می کرد، بعد از آن به سراغ D4 رفتم که حدود ایزو در این دوربین ۳۲۰۰ بود و معمولاً در ایزو ماکس ۳۲۰۰ عکس می گرفتم. هر نوع جدیدی از دوربین ها، به من این اجازه می داد که گزینه های عکاسی خود را گسترده تر کنم و شانس خود را برای گرفتن عکس های بهتر بالا ببرم. این بدین دلیل نیست که من می خواهم در ایزوی بالا عکاسی کنم، بلکه برای رسیدن به هدف عکاسی در نور کم شب یا صبح زود است، که بتوانم عکس مورد نظر خود را بگیرم.

۲) عملکرد اتوفوکوس در عکاسی از حیات وحش

این ویژگی برای من، بسیار تاثیرگذار است. هیچ حسی بدتر از این نیست که شما در موقعیتی قرار بگیرید، که تمام المان ها در بهترین حالت خود هستند، ولی نتوانید به سرعت فوکوس را انجام دهید و در هنگام گرفتن عکس با یک حرکت محو روبرو شوید و آن صحنه را از دست دهید. با Nikon D2x، همیشه زمانی وجود دارد که صفحه ی فوکوس در حال Hunting می باشد، که باعث از دست رفتن موقعیت های خوب می شود. در مدل های D4sو D5 که مدل های جدید نیکون هستند، فوکوس سریعتری دارند و حتی در نور کم هم دقیق می باشند. پس زمانی که تمام المان های دیگر برابر باشد، من بدنه ای را انتخاب می کنم، که سیستم اتوفوکوس بهتری دارند.

عکاسی از حیات وحش

عکاسی از حیات وحش ، گوزن نر دم سفید، ۱۰ نقطه ای، به دنبال گوزن ماده ای که در مابین درختان Cades Cove TN می چرخد، سال ۲۰۱۵ ( عکس دستی )

۳) فریم در ثانیه و اندازه ی بافر

که ویژگی بسیار مهمی است. ۱۰ سال پیش، ۴-۶ فریم در ثانیه مناسب بود. هرچند، با سوژه هایی که سریع حرکت می کنند، یا موقعیت خود را تغییر می دهند، این احتمال وجود دارد که شما نیمی از حرکت را از دست بدهید، فرصت هایی که شاید دوباره پیش نیایند. اما چیزی که اغلب مردم به آن فکر نمی کنند، این است که FPS تنها برای موقعیت هایی با حرکت سریع، مهم نیست، بلکه برای انتخاب هایی که قاب های چندگانه، در عکاسی از المان نسبتاً ثابت یا زمانی که شرایط آب و هوایی چالش بر انگیز است، اهمیت فراوانی دارد. برای مثال، چشم های باز در مقابل چشم های بسته، یا یک حشره بزرگ در مقابل چشم، دانه برف در مقابل چهره/چشم، پنجه های قابل دیدن در مقابل پنجه های پنهان، باران سنگین، که بین لنز و سوژه، حجاب ایجاد می کند، در این حال، شاید یکی از ۱۵۰ فریم، بتواند عکس ارزشمند و مناسب شما را پوشش دهد. در زمانی که یک عقاب یک ماهی را از درون آب می گیرد، یک نرخ فریم بالاتر می تواند این شانس را به شما دهد که یک عکس در Pose خوب از عقاب داشته باشید، به جای اینکه بخواهید بارها و بارها عکس بگیرید و منتظر موقعیتی این چنین باشد. بسیاری از اتفاقات در کمتر از چند ثانیه، رخ می دهد، که در این ثانیه ها، تفاوت بین ۵fps و ۱۱pfs ، اهمیت فراوانی دارد.

اندازه بافر، آن چند ثانیه ای است که در عکاسی پشت سرهم، بین عکس ها برای ضبط کردن یک لحظه ی خاص به شما در دوربین داده می شود. در عکاسی از حیات وحش، تشخیص مدت زمان حرکت سوژه غیر ممکن است. برای مثال، در عکس، عقابی که ماهی را از درون آب بیرون می کشد، من با دوربین D3x تنها ۳ ثانیه بافر برای عکاسی با ۵fps در دسترس داشته و امیدوار بودم که این ۳ ثانیه کافی باشد. در این حالت اگر عقاب تصمیم بگیرد دوباره دور بزند، من صحنه را از دست خواهم داد، چون بافر لازم را در زمانی که پرنده به سمت گرفتن ماهی خیز بر می دارد، نخواهم داشت. پس داشتن ۱۰-۱۲fps  و ۱۵۰ فریم پشت سرهم، می تواند تفاوت زیادی در عکس های شما ایجاد کند.

عکاسی از حیات وحش

عکاسی از حیات وحش ، عقاب سرسفید، در حال نشستن در ساخل Homer Alaskaدر سال ۲۰۱۶ ( به صورت دستی)

۴) کیفیت ساخت

من سختی بدنه های دوربین و لنزهای نیکون را بسیار دوست دارم، با اینکه در طول این سال ها، کمتر دچار تصادف شده ام، با این حال، کیفیت ساخت بدنه ی دوربین من، بسیاری از این موارد را رفع کرده است. لوازم عکاسی، اگر در دشتی به دنبال عکاسی از حیات وحش هستید، هر از چندگاهی دچار ضربه می شوند، و هر از گاهی از دست می افتند. بعضی از دوربین ها و لنز ها می توانند این افتادن را از سر بگذرانند ولی بعضی دیگر، می شکنند. من همچنین بارها شده است، که در آب و هوای بد قرار بگیرم، یا شرایط آب و هوایی تغییر می کند، و لوازم من باید توانایی گذر کردن  از این شرایط را داشته باشند.

۵) کیفیت لنز

انتخاب لنز برای من، بسیار تحت تاثیر این باور که، من می بایست برای ثبت کردن هر فرصت به بهترین نحو ممکن، در اولین تلاش، آماده باشم، چون این فرصت ممکن است دیگر پیش نیاید. پس برای من گرفتن یک دوربینی که بهترین شیشه را داشته باشد، و من استطاعت خرید آن را داشته باشم، از اولویت برخوردار است. من به لنز، به عنوان ابزاری هنری، که می تواند به من کمک کند تا خود را از طریق عکس هایم ابراز کنم،  می دانم، مانند قلم موی یک نقاش که ضربه ی متفاوتی را در اثر ایجاد می کند. لنزهای کوتاه تر، این شانس را می دهد که عمق میدانی بهتری را پوشش دهید و این امکان را ایجاد می کند که چشم ها را در فوکوس داشته باشید. لنزهای تلفوتو بزرگتر،  با اینکه می توانند جزئیات بیشتری را در عکس ها به نمایش بگذارند، و یک افکت  بوکه ی زیبا را برای جدا سازی سوژه از پس زمینه، تولید کنند، برای عکاسی چالش برانگیزتر هستند. با لنز های بزرگتر، من حس می کنم که حیوان تمام صحنه را پر می کند، شاخ های گوزن، ظاهری تاثیرگذارتر خواهند داشت، خرس نر جذاب، ماهیچه های خود را بیشتر جلوه می دهد، یا عقاب به سمت بیننده حرکت می کند، و یک تماس چشمی با آن برقرار می کند. پس از قلم مویی استفاده کنید که عکس های شما را براساس دید شما، رنگ می دهد.

نکته ای که من می خواهم بگویم این است که، جدیدترین ابزار، حتماً بهترین و موثرترین عکس ها را نمی گیرد، علاوه بر این، این لوازم باید با ارزش خود، با آنچه که شما نیاز دارید، و چرایی آن، و میزان بودجه شما، هماهنگ باشند. شما همیشه باید اهداف عکاسی خود را ارزیابی کرده، و براساس آن لوازم خود را انتخاب کنید، در حال حاضر دوربین هایی وجود دارد که با دوربین های با قیمت بالا هم سطح هستند، مانند Nikon D500. پس برای انتخاب تجهیزات عکاسی از حیات وحش خود، هوشمندانه تحقیق کنید، تا هم عکس های زیبا بگیرید، و هم بتوانید در هزینه ها صرفه جویی کنید. بودجه خود را بالاتر نبرید، آن را در یک حدی تنظیم کرده، و براساس آن، بهترین انتخاب را انجام دهید، شما می توانید طی سال ها، به مروز زمان، تجهیزات خود را بهتر کنید. کیفیت شیشه خوب، بسیار اهمیت دارد، و می تواند تفاوت هایی را در عکس های شما ایجاد کند.

عکاسی از حیات وحش

عکاسی از حیات وحش ، خرس سیاه ماده که در حال بوسیدن توله خود است، Northern NH

تنها یک نکته کوتاه درباره عکس بالا، اگر شما بخواهید بدانید که چرا من این تنظیمات را انجام می دهم، این عکس می تواند، توضیح بسیار خوبی برای آن باشد. من شاید هیچگاه نتوانم عکس دیگری مانند این عکس بگیرم/ نگاهی به حرکت ها، احساسات، عشق و ارتباطات بیاندازید، به داستانی که این عکس می گوید، همه چیز فوق العاده است. من هیچ گاه حتی خیال هم نمی کردم که بتوانم این چنین عکسی را بگیرم. زمانی که من این چنین عکس هایی می گیرم، حس می کنم تمام آنچه که در طول سالها برای آن تلاش کرده ام، به نتیجه رسیده است.  تجربیاتی که در طول یک شب رخ نداده و سال ها برای یادگیری و رسیدن به آن تلاش شده است.

امیدوارم از این سری مقالات لذت برده باشید، و در عکاسی از حیات وحش خود از این نکات استفاده کنید.

html - طراحی...
ما را در سایت html - طراحی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار html بازدید : 163 تاريخ : دوشنبه 12 تير 1396 ساعت: 21:31